Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2020

Ανάγκη για νέο μοντέλο τουρισμού

 

 Ανάγκη για  νέο μοντέλο τουρισμού

   Όπως όλα τα όντα έτσι και ο άνθρωπος  κατά τη  διάρκεια της ζωής του  διεκδικεί   και περιχαρακώνει  συγκεκριμένο ζωτικό χώρο όπου δραστηριοποιείται. Σε αυτήν τη ζώνη  εγκαθίσταται και   διαμορφώνει   συνθήκες άνεσης  και  ασφάλειας  και  συνάπτει κοινωνικές σχέσεις .   Είναι η ζώνη διαβίωσης.    Πολλές φορές  όμως ισχυροί λόγοι   τον ωθούν να  «δραπετεύσει»  από  αυτήν τη ζώνη. Μία τέτοια απόφαση  προϋποθέτει   προγραμματισμό,  οικονομικό προϋπολογισμό και άνεση, ανάλυση του οφέλους, του κόστους και του ρίσκου ενός επικείμενου ταξιδιού.

Η φυσική τάση προς αναζήτηση  των ωθεί  διακαώς  να διευρύνει τη ζώνη διαβίωσης,  προκειμένου να εξασφαλίσει και να βελτιώσει τις συνθήκες επιβίωσης  και να ικανοποιήσει πλήθος άλλων σύγχρονων ή αρχέγονων αναγκών .

Τα βαθύτερα αίτια απομάκρυνσης από τη ζώνη διαβίωσης  είναι ίδια σε όλες της περιόδους της ανθρώπινης ιστορίας,  επικαιροποιημένα  όμως κάθε φορά  στις  συνθήκες της εποχής που έχουν σχέση με το κοινωνικό, επιστημονικό και  τεχνολογικό επίπεδο.

Οι κυριότεροι  σύγχρονοι λόγοι απομάκρυνσης από τη ζώνη διαβίωσης   είναι οι επαγγελματικοί , η αναζήτηση καλύτερων  οικονομικών ευκαιριών  ,η απόκτηση  εμπειριών και  γνώσης, Η ανάγκη  για  αναψυχή και   περιηγήσεις, οι κοινωνικές επαφές και άλλες δραστηριότητες. Επίσης  πολλές φορές  λόγοι κοινωνικοί , πολιτικοί, ασφάλειας, θρησκευτικοί,  περιβαλλοντικοί   οδηγούν τους ανθρώπους σε φυσική  μετακίνηση. 

Η εξέλιξη  της τεχνολογίας , των επιστημών και της οικονομίας ,  δημιούργησε τις  προϋποθέσεις  και τις συνθήκες  για εύκολες, ασφαλείς , αξιόπιστες και  φθηνές  μετακινήσεις προσώπων  και αγαθών στα πέρατα του κόσμου.

Τις τελευταίες δεκαετίες  οι γεωπολιτικές αλλαγές , ο εκδημοκρατισμός  και  η κατάρρευση ανελεύθερων πολιτικών  καθεστώτων, καθώς και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου  σε όλες τις ηπείρους, έδωσαν τη δυνατότητα  σε μεγάλες  μάζες  ανθρώπινου πληθυσμού  να μετακινούνται σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.

Τα σύγχρονα  κράτη, σε  πολλές περιπτώσεις,   ενθαρρύνουν με κυβερνητικά  προγράμματα  τους πολίτες τους, σε αυτές τις εξωστρεφείς δραστηριότητες  και  τις χρηματοδοτούν  σαν λαϊκές  παροχές .

 Για να εξυπηρετηθούν όλα αυτά τα σμήνη ανθρώπων, δημιουργήθηκε  σε παγκόσμιο επίπεδο   ένας  τομέα  παροχής υπηρεσιών που  καλύπτει  τις παραπάνω ανάγκες.  Δημιουργήθηκε μία  νέα αγορά η οποία  προσέλκυσε τεράστια  κεφάλαια,  με αποτέλεσμα να   δημιουργηθεί ένας υπερδραστήριος  κερδοφόρος   τομέας,  ο τουριστικός  τομέας, που λόγω του μεγέθους και της δυναμικής του έπαιξε και παίζει  σημαντικότατο ρόλο στην παγκόσμια οικονομία. 

Παράλληλα όμως  η   ανάπτυξη  του marketing , των μέσων μαζικής ενημέρωσης και του διαδικτύου,  έδωσαν εντυπωσιακές  δυνατότητες στα στελέχη  προώθησης υπηρεσιών και αγαθών  με αποτέλεσμα την αύξηση  του κύκλου εργασιών.

Η εμφάνιση   σύγχρονων τραπεζικών  προϊόντων, οι δράσεις που  στοχεύουν  στην  οικονομία κλίμακας   και μια σειρά άλλων τακτικών και παραγόντων  επέτρεψαν τους επαγγελματίες τουρισμού να διεισδύσουν  σε όλες τις κοινωνικές τάξεις  όλων των  εθνικοτήτων, θρησκειών,   πολιτιστικών και μορφωτικών  επιπέδων κλπ.  Αποτέλεσμα  όλης αυτής της οργανωμένης  δραστηριότητας  είναι η δημιουργία τεράστιων ανθρώπινων ροών σε συγκεκριμένους τουριστικούς προορισμούς και μέσα από πλήρως ελεγχόμενα κανάλια .

Αυτή η   γιγάντωση   και  μαζικοποίηση  του τουρισμού  ευνόησε τους   κολοσσούς  του τουρισμού,   οι οποίοι συνεπικουρούμενοι από τη σύγχρονη  τεχνολογία δύνανται να διαχειριστούν και να παρέχουν μαζικά  υπηρεσίες ποιότητας  σε κάθε πλήθος  ενδιαφερομένων. Σε όλο αυτό το παγκόσμιο πλέγμα  υπηρεσιών,  αγαθών,  επαγγελματικών σχέσεων και  αξιών,  ενεπλάκη παράλληλα  και    η  μεσαία τάξη  διεκδικώντας  μερίδιο αυτής της αγοράς ,  επιτελώντας επιτυχώς  ιδιαίτερους ρόλους   είτε στον τομέα παραγωγής αγαθών είτε στην παροχή υπηρεσιών. 

Έρχεται όμως , ως  φυσική νομοτέλεια  όλων των φαινομένων, το   πεπερασμένο του  κύκλου  ζωής  και της γιγάντωσης.  Οι δυναμική των  νέων δεδομένων που προκύπτουν από τις ταχύτατες επιστημονικές, τεχνολογικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές,  γεωπολιτικές και άλλες εξελίξεις καθώς και οι   πολυπαραγοντικές   σχέσεις που προκύπτουν,   πιέζουν και  δοκιμάζουν  αυτές τις οντότητες,  με αποτέλεσμα να αναδεικνύονται και να μεγεθύνονται  αδυναμίες και οι αντιφάσεις .

 Το  παγκόσμιο μοντέλο του τουρισμού δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτήν την πραγματικότητα.  Μία σειρά παραγόντων έχουν επιβαρύνει ανεπανόρθωτα  το αρνητικό κλίμα στην τουριστική βιομηχανία.  Η ανατολή της 4ης Βιομηχανικής επανάστασης  θα επιφέρει δραματικές αλλαγές  στον τρόπο λειτουργίας κρατών, επιχειρήσεων και πολιτών. Η ανάλυση και ο επανασχεδιασμός του μοντέλου  είναι επιβεβλημένη  και επείγουσα.   

Ας  προσεγγίσουμε κάποιες σημαντικές  παραμέτρους του προβλήματος.

Είναι φυσικό όλες οι οντότητες κοινωνικές, θρησκευτικές, πολιτικές, οικονομικές, κρατικές και  άλλες, να ενδιαφερθούν για  το φαινόμενο του μαζικού τουρισμού  και να το  συμπεριλάβουν στο σχεδιασμό τους , με  θετική ή αρνητική  τοποθέτηση.

Η διεθνής τρομοκρατία είναι οι πρώτη περίπτωση  οντότητας που αξιοποίησε  τον μαζικοποιημένο  τουρισμό για τους σκοπούς της.  Οι τουριστικοί προορισμοί  και οι υποδομές  τουρισμού , είναι  εύκολα προσπελάσιμοι  στόχοι,  η στοχοποίησή τους προσφέρουν μεγάλη δημοσιότητα και αγγίζουν το θυμικό κάθε πολίτη . Διάσημες περιοχές ,  κτίρια σύμβολα, μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, εκδηλώσεις  διεθνούς ενδιαφέροντος , μέσα μεταφοράς  κλπ. αξιοποιήθηκαν και αξιοποιούνται σαν σκηνικά τρομοκρατικών επιθέσεων.

 

Το σκηνικό τρόμου επιβαρύνεται  με  τα μεγάλα δυστυχήματα από τον Τιτανικό μέχρι τα πρόσφατα αεροπορικά, ναυτικά ή σιδηροδρομικά  όπως και   πυρηνικά ή άλλα  περιβαλλοντικά.

 

  Οι  φυσικές καταστροφές, όπως  σεισμοί, πυρκαγιές,  τσουνάμι,  κυκλώνες,  πλημμύρες, χιονοστιβάδες  είναι άλλη μια ομάδα  αποτρεπτικών λόγων για τουρισμό.

 

Η  εγκληματικότητα όπως απαγωγές, η δολοφονίες, οι  μικροκλοπές,  η δράση του οργανωμένου εγκλήματος και  των  συμμοριών  είναι άλλη μια αρνητική ομάδα  παραγόντων.   

 

  Η εμφάνιση του κορωνοϊού  είναι το τελευταίο  πλήγμα που ανέδειξε τα όρια και  την  «αχίλλειο πτέρνα» του υφιστάμενου συστήματος. Τα αντικοινωνικά του χαρακτηριστικά όπως  η ανάγκη  για μάσκας, τήρηση απόστασης, η αναγκαστική καραντίνα, η εύκολη μετάδοση, η ασυμπτωματική μετάδοση και πολλά άλλα,  στόχευσαν  ακριβώς στο δυνατό σημείο του παγκόσμιου τουριστικού συστήματος , τη μαζικοποίηση.  Ο κορωνοιός  συγκλονίζει, ακινητοποιεί  και  αποσταθεροποιεί   όλα τα επίπεδα τουριστικής δραστηριότητας. Οι αεροπορικές  εταιρείες,  η  κρουαζιέρα,  τα ξενοδοχεία , οι επιχειρήσεις εστίασης, θεάματος, πολιτισμού και όλοι οι τομείς που άπτονται  του  μαζικού  τουρισμού επλήγησαν παγκοσμίως.

 Δεν  γνωρίζουμε ακόμα  το μέγεθος της ζημίας που υπέστησαν   δεδομένης της πανδημίας να βρίσκεται σε εξέλιξη και να είναι  άγνωστη η ένταση και η διάρκειά  της.

 

Εκτός όμως των παραπάνω υπάρχει και  η  ταχύτατη εξέλιξη της  τεχνολογίας που  δημιουργεί  νέα  κοινωνικά  φαινόμενα  και κοινωνικές συμπεριφορές. Παρατηρείται  νέος τρόπος ζωής  με  μεγάλη διείσδυση   στις  νέες  γενεές, που απασχολεί τους κοινωνιολόγους, τα  στελέχη marketing, εκπαιδευτικούς κλπ.  Τα νέα δεδομένα απασχολούν   σκεπτικιστές  και αισιόδοξους,   με κοινή όμως παραδοχή ότι ζούμε την αυγή μιας καινούργιας εποχής. 

Το διαδίκτυο με τη μορφή που έχει σήμερα αλλά και με τις επερχόμενες εξελίξεις , ενισχύει  έντονα  τους λόγους  «παραμονής»  στη ζώνη  διαβίωσης .  Η οθόνη του κινητού τηλεφώνου  προσφέρει  σε συνθήκες άνεσης,  πληροφόρηση, ενημέρωση ψυχαγωγία. Η ελκυστικότητα των  χρονοβόρων surfing , gaming , χρήση των social media και τόσων άλλων δραστηριοτήτων και υπηρεσιών  του διαδικτύου    επικαλύπτοντας την ανάγκη για αναζήτηση εμπειριών, γνώσης, αναψυχής  σύναψη κοινωνικών σχέσεων σε ένα εικονικό μεν  αλλά   ασφαλές , φθηνό, εντυπωσιακό και «εύκολο» περιβάλλον.

 

Όλα τα παραπάνω συντελούν σε μια δυσοίωνη πρόβλεψη για το μέλλον του τουρισμού και αμφιβολία για τη δυνατότητα επανεκκίνησης με τις ίδιες συνθήκες.

Είναι φανερό πλέον ότι  πρέπει να εισέλθουμε σε μια περίοδο αναζήτησης των δεδομένων, των συνθηκών, τω ν κανόνων  που θα παρέχουν  όλες τις  εγγυήσεις  αλλά και τις  θελκτικές προτάσεις    ώστε να αντιστραφεί το υφιστάμενο αρνητικό κλίμα.

  Η αλλαγή μοντέλου ή  η ριζοσπαστική βελτίωση όλων των πρωτοκόλλων λειτουργίας  όλων των βαθμίδων και των οντοτήτων του τουρισμού , είναι επιβεβλημένη.

 

 Η  αναθεώρηση του τρόπου διαχείρισης χώρων   θα οδηγήσει   νέους  τρόπους σχεδιασμού και δόμησης όλων των κτιρίων και χώρων υποδοχής , διαμονής , χρήσης και επίσκεψης όπως  αεροδρόμια,  λιμάνια, ξενοδοχεία, μουσεία, μνημεία κλπ.

Η ανάπτυξη επιχειρησιακών σχεδίων για όλες τις δυνατές απειλές .Η  ενημέρωση  και εκπαίδευση των  φιλοξενούμενων θα δημιουργήσει μια ομπρέλα  εμπιστοσύνης  γύρω από τους τουριστικούς προορισμούς .

 

Επίσης πρέπει να αλλάξουν οι συνθήκες  σε μια σειρά δραστηριοτήτων και φάσεων  παροχής υπηρεσιών όπως στα μέσα μεταφοράς ,  μικρότερος αριθμός επιβατών.  Αυστηρότερο face control  σε θέματα ασφάλειας,  τήρηση υγειονομικών πρωτοκόλλων , στους χώρους  θεαμάτων, διασκέδασης και αναψυχής  με τη στόχο την  εξατομίκευσης .

 

Οι δραματικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν   να πετύχει μια τέτοια αλλαγή πλεύσης  θα πρέπει υποστηριχτούν με ριζοσπαστικό τρόπο.  Θα πρέπει να υπάρξει  να υπάρξει μια  ευρύτερη  αλλαγή  κουλτούρας  συγκεκριμένης κατεύθυνσης, σε  όλα τα επίπεδα και τα στελέχη που θα εργάζονται στον τουρισμό.

 

Με το παρόν κείμενο διατυπώνεται μία πρόταση  ενός μοντέλου  το οποίο είναι ικανό να αξιοποιηθεί σαν σπίθα εκκίνησης για μια τέτοιας σημαντικής συζήτησης.

 

Με την  έννοια της " Τουριστική  Ζώνη Αναφοράς " (ΤΖΑ)  οριοθετούμε   ένα γεωγραφικό  χώρο  τουριστικών δραστηριοτήτων . Στη «ΤΖΑ»   λειτουργεί ένα ενιαίο σύστημα  με κεντρικό συντονισμό, με αυστηρά  και  αξιόπιστα πρωτόκολλα και κανόνες λειτουργίας.  Η πρόταση  μας   θα έχει σαν περίπτωση εφαρμογής το Νομό Πιερίας για πρακτικούς και ουσιαστικούς λόγους.

Επιδίωξη είναι  η δημιουργία ενός  cluster (σύμπλεγμα)  ανθρώπων, επιχειρήσεων, φορέων ιδιωτικού και δημοσίου τομέα  που έχει σαν στόχο να δημιουργήσει ένα ελκυστικό περιβάλλον φιλοξενίας .  

Το cluster αυτό θα στηρίζεται σε μία ενιαία πλατφόρμα  management , θα εφαρμόζεται ενιαία πολιτική marketing, οικονομικών συναλλαγών,  σύστημα πληρωμών και προσφορών. Συντονισμένη παροχή υπηρεσιών και αγαθών,   προμηθειών και συνεργασιών με εξωτερικές τουριστικές οντότητες.  

 

Η  ριζική αλλαγή   της  κουλτούρας  των  εμπλεκομένων,    από τη παγκόσμια λογική του εμπορικού  "παρέχω  υπηρεσίες και πουλώ  αγαθά "  στην Ελληνική λογική   "φιλοξενώ".  Η εφαρμογή αυτής  της ποιοτικής συμπεριφορά θα είναι η "Λυδία Λίθος" της επιτυχίας 

 

Στα πλαίσια της προεργασίας   αναζητούνται και απογράφονται  όλα τα θέματα που είναι αξιοποιήσιμα και παρουσιάζουν μικρό ή μεγάλο   τουριστικό ενδιαφέρον και βρίσκονται  στην περιοχή αναφοράς ,  για την περίπτωση εφαρμογής  η Πιερία.

 Όλα τα θέματα ιδιωτικά ή δημόσια, μικρά και μεγάλα, σημαντικά και ταπεινά, ιστορικά και καθημερινά όλων των τομέων του ανθρώπινου ενδιαφέροντος   αξιολογούνται, διατυπώνεται ένα ελκυστικό αφήγημα  και υποστηρίζονται με  υποδομές . 

Από την παραπάνω ενέργεια θα προκύψει  ένα  ελκυστικού "μπουκέτου"  εμπειρίας , γνώσης και αναψυχής  που θα επιθυμεί να κοινωνήσει ο κάθε άνθρωπος.

 

Η  Πιερία είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση που διαθέτει  άυλο και υλικό  πλούτο  που δεν αξιοποιήθηκε ποτέ.  Ενδεικτικά  τα βουνά  Όλυμπος,  Πιέρια,  Τίταρος  προσφέρουν απλόχερα δεκάδες αυτόνομα θέματα που το καθένα αποτελεί  από μόνο του ισχυρό Brand name. Μυθολογικά και  ιστορικά γεγονότα,  χλωρίδα και πανίδα, γεωλογικά και  αρχαιολογικά μνημεία , ιστορικοί και θρησκευτικοί τόποι, σπήλαια, παλαιοντολογικά ευρήματα, παράδοση και  τρόπος ζωής, σύγχρονοι και παλαιοί τομείς παραγωγής  προϊόντων, χώροι άθλησης και αναψυχής, σπορ  και πολλά άλλα .  Επίσης οι περιοχές περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος  υδροβιότοποι, εθνικός δρυμός, οι Αλυκές  και τόσα άλλα.

Η αγορά της περιοχής , η γαστρονομία, η διασκέδαση και φυσικά  οι ακτές μας που από μόνες τους για δεκαετίες ήταν σχεδόν ο μοναδικός λόγος για μια επίσκεψη στην Πιερία.

 

Μοναδικό  εργαλείο  για την αξιοποίηση και ανάδειξη όλων των παραπάνω  είναι ο  "Λόγος".   Με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας μπορούμε να επικοινωνήσουμε όλο τον πλούτο που διαθέτουμε  χρησιμοποιώντας  σύγχρονες δυνατότητες προβολής και απεικόνισης , αφήγησης και παρουσίασης, μετάδοσης και αποθήκευσης πληροφοριών.   

Ο "Λόγος"  σε συνδυασμό με τα μέσα και τις τεχνικές του σύγχρονου θεάματος , καθίσταται ισχυρότατος, αποδεκτός, σύγχρονος και απόλυτα αποτελεσματικός.

 

Όλα τα παραπάνω όμως είναι μια επένδυση εντάσεως ανθρώπινου δυναμικού.

Απαιτείται  λοιπόν  στοχευμένη εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση  μεγάλου αριθμού ξενόγλωσσων στελεχών  που θα λειτουργούν συντεταγμένα  σε καθορισμένα πλαίσια αρμοδιοτήτων. Γνώστες της  γεωγραφίας,  όλων των αφηγημάτων  του «μπουκέτου» , της ιστορίας, της μυθολογίας, των παραδόσεων του τρόπου ζωής.  Οι γνώσεις τους θα καλύπτουν διευρυμένα πεδία μεγαλύτερα από τους  «εξειδικευμένους «  ξεναγούς.  Τα στελέχη αυτά θα είναι κοινωνοί των προβλημάτων, των φόβων και  των ελπίδων της Ελληνικής κοινωνίας .

Η  ευαισθητοποίηση  σε  κοινωνικά θέματα ηλικιών,   θρησκευτικών, φυλετικών,  προσωπικών ή ιδεολογικών  αξιών , απόψεων και επιλογών είναι δεδομένη.

Πρόκειται για τους   "Συμβούλους Τουρισμού" , οι οποίοι θα λειτουργούν  ως  " φύλακες άγγελοι" της κάθε ομάδας.  Εν συντομία:

·           Θα συνοδεύουν τις ομάδες επισκεπτών

·           Θα βοηθούν στη συγκρότηση όλου του προγράμματος φιλοξενίας

·           Θα διατυπώνουν προτάσεις για καλύτερη διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου

·           Θα προτείνουν θέματα και προορισμούς που θα είναι μέλη του cluster.

·           Θα προτείνουν επιλογές και λύσεις για τις επιθυμίες στις ομάδες

·           Θα υλοποιούν  πλήρη ξενάγηση  προσαρμοσμένη στα όρια του ΤΖΑ.

·           Θα συντονίζουν  και θα φροντίζουν για την  επίλυση πρακτικών. προβλημάτων για μεταφορές, διαμονή, επίσκεψη χώρων ενδιαφέροντος, διασκέδαση, αναψυχή,  κλπ

·           Θα είναι ο κρίκος ανάμεσα στους επισκέπτες και σε όλο το περιβάλλον, το cluster, την αγορά, τις υπηρεσίες του κράτους κλπ

 

Η  αναθεώρηση της  οργάνωσης των επισκέψιμων χώρων και των θεαμάτων  με πλήρη  αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας  είναι ένας  βασικός  τρόπος  δημιουργίας  θετικών συνθηκών ανταγωνισμού . Οι τεχνολογίες αυτές  μπορούν να εφαρμοστούν  σε όλους τους χώρους  και τα θεάματα  προσδίδοντας επιπλέον προστιθέμενη αξία εντυπωσιασμού και μοναδικότητας.

 Η σύγχρονη τεχνολογία  της  Ρομποτικής,  η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα,  τα συστήματα εξομοίωσης  (simulator),  οι interactive εφαρμογές,  Τα ολογράμματα και οι άλλες τεχνολογίες απεικόνισης, τα πρωτόκολλα επικοινωνίας  WiFi, Bluetooth, 5G  και πλήθος άλλων τεχνολογιών μπορούν να προσφέρουν μοναδικές προτάσεις  ενημέρωσης, επικοινωνίας  και διασκέδασης υψηλού επιπέδου.

 

Αξιοποιώντας  σύγχρονες  τεχνολογικές   εφαρμογές εξασφαλίζεται  η συνεχής επαφή με τους επισκέπτες των χώρων  όπου και αν είναι διεσπαρμένοι εντός της  ΤΖΑ,  δημιουργώντας έτσι  μια  ασπίδα, την οποία φυσικά θα εισπράττει ο κάθε επισκέπτης, απέναντι στις  απειλές που προαναφέραμε .

 

Η πρόταση για τη δημιουργία του cluster  που θα ενσωματώσει   λειτουργικά   όλες τις υποδομές   και επιχειρήσεις δημόσιες και ιδιωτικές αποτελεί μοναδική καινοτομία . Τα υπάρχοντα ξενοδοχεία, camping, δωμάτια, χώροι εστίασης, ακτές, χιονοδρομικό κέντρο,  σε όλη  την  έκταση  της ΤΖΑ, μετά την αναβάθμισή τους και την προσαρμογή στις νέες προδιαγραφές λειτουργίας , θα έχουν την ευκαιρία να προωθηθούν ισότιμα από το ενιαίο marketing , το ενιαίο σύστημα πληρωμών και προσφορών.

 

Η Πιερία δεν έχει δημιουργήσει ένα ισχυρό brand name.  Η παρουσία της στην τουριστική αγορά χαρακτηρίζεται από  τη λογική  "προσφέρουμε λίγο απ' όλα". Λίγο Ιστορία, λίγο μυθολογία, λίγο θάλασσα, λίγο βουνό, λίγο χιονοδρομικό, λίγο διασκέδαση, λίγα αρχαία μνημεία, λίγα θρησκευτικά μνημεία, λίγο παράδοση, λίγα σπορ  βουνού και θάλασσας, λίγο πολιτισμό, λίγα προϊόντα, λίγο περιβάλλον, λίγο ,λίγο.

Τις τελευταίες δεκαετίες  καλλιεργήθηκε το Brand NameOlympus Riviera  προωθώντας  ουσιαστικά μόνο τον καλοκαιρινό τουρισμό των ακτών.

Σε όλους πλέον είναι φανερό ότι αυτό το τουριστικό προϊόν έχει εξαντληθεί. Οι λόγοι είναι πολλοί  και έχουν σχέση με το περιβάλλον, με το target group τουριστών, τις υποδομές, την ποιότητα υπηρεσιών, τα μικρά και μεγάλα συμφέροντα.

 

Είναι  επιτακτική ανάγκη η Πιερία να δημιουργήσει  μία ισχυρή  ταυτότητα  σαν προορισμός. Να φτιαχτεί ένας  κεντρικός πόλος  προσέλκυσης τουριστών επάνω στον οποίο θα κινηθούν δορυφορικά όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις . Η αξιοποίηση  του  υπερσύγχρονου  management  θα θέσει υπό τη σκέπη του  όλες τις δραστηριότητες του cluster, για την καλύτερη λειτουργικότητα, αρτιότερο έλεγχο  με σκοπό τη σωστή , γρήγορη και αξιόπιστη λήψη αποφάσεων από πλευράς της διοίκησης.

 Αυτός ο πόλος θα διαθέτει ένα κεντρικό Site, όπως έχουν όλοι οι προορισμοί παγκοσμίου βεληνεκούς ,  μέσω του οποίου θα προσφέρονται στον παγκόσμιο επισκέπτη όλες οι  προτάσεις και  επιλογές για να καλύψει τις ανάγκες.  Ο επισκέπτης της σελίδας θα  ενημερώνεται, θα ρυθμίζει τη  μεταφορά ,τη  διαμονή, την εστίαση, τη διασκέδαση , τα εισιτήρια των θεαμάτων και εκδηλώσεων κλπ.

 

Όλα τα παραπάνω περιγράφονται αναλυτικά στο στρατηγικό σχέδιο  που συνέταξε   το "Λίκνο των Μουσών" για τη δημιουργία ενός  παγκόσμιου προορισμού, το θεματικό πάρκο  πολιτισμού, μύθου, ιστορίας  "MUSEIO" .

Αυτό το θεματικό πάρκο έχει της προϋποθέσεις  να παίξει το ζητούμενο ρόλο σαν πυρήνας ενός τέτοιου μοντέλου.  Στο στρατηγικού σχέδιο αποδεικνύεται ότι  το έργο αυτό είναι εφικτό  και θα  αλλάξει τα πολιτιστικά και οικονομικά δεδομένα όχι μόνο τοπικά αλλά και ευρύτερα.

 

Με σύμμαχο την τεχνολογία των Internet of Things,  Cloud,  Big Data,  Grid, animation,  Graphics, Virtual Reality, Simulation και τόσους άλλους σύγχρονους  κλάδοι  θα δημιουργηθεί ένα έργο  μοναδικό. Σε αυτό  θα βρουν  απεριόριστο πεδίο εφαρμογών  όλες οι σύγχρονες τεχνολογικές αλλά και θεωρητικές  επιστήμες

 

Στρατηγικός στόχος όλων των παραπάνω η βιωσιμότητα και η κερδοφορία όλου του cluster.

    Με αυτές τις συνθήκες και τις προϋποθέσεις  η Πιερία θα είναι έτοιμη να επιβιώσει και να πρωταγωνιστεί κατά την  4η Βιομηχανική Επανάσταση που μόλις άρχισε.

 

 

 

Οκτώβριος 2020

 

 

Τάσος Γκρέμος

 

Πρόεδρος του «Λίκνο των Μουσών»

Δεν υπάρχουν σχόλια: